Overig

Hoe verbeter je jouw nachtrust?

Iedereen herkent het wel, nachten wakker liggen en het gevoel dat de tijd maar niet vooruit gaat. Je wilt graag slapen, maar je ligt totaal niet lekker ondanks je ontzettend moe bent. Een goede nachtrust heeft vaak een paar achterliggende redenen, waardoor je jouw nachtrust gemakkelijk kan verbeteren. Maar wat zijn nou de belangrijkste punten en wat kan je eraan doen? 

Wij hebben de handigste tips voor jou op een rijtje gezet!

Zorg voor een goed ritme

Slecht kunnen slapen? Houd als eerst je ritme in de gaten. Op het moment dat je de ene dag om 01:00 naar bed gaat en de volgende dag om 22:00 is je lichaam hier niet goed aangewend, waardoor het dus lastiger wordt om in slaap te vallen. Zorg er dus voor dat je iedere dag dus op hetzelfde moment naar bed gaat, zodat je lichaam hier gewend aan raakt. 

Kwaliteit matras 

Een kuil in je matras, vieze vlekken of de levensduur van je matras heeft veel te maken met de kwaliteit van je matras. Op het moment dat de kwaliteit van je matras achteruit gaat is er een grote kans dat jij hierdoor slechter slaapt. Een matras gaat gemiddeld zo’n 10 jaar mee, dus ben je over de levensduur heen of vormt het matras een soort kuil, waardoor je constant naar je partner rolt? Dan is tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe.

Kwaliteit lattenbodem 

De latten beginnen plat te staan of je bent over je levensduur heen? Dit zijn tekens dat je moet gaan kijken naar een nieuwe lattenbodem! Je lattenbodem staat normaal bol en gaat zo’n 15 tot 20 jaar mee, maar naarmate de jaren kan de spanning en veerkracht uit de bodem gaan. Dit komt doordat je consequent met je lichaamsgewicht erop ligt. Merk je dus dat je wat slechter slaapt? Kijk vooral even naar je lattenbodem. Een goed alternatief is de Swissflex!

Voeding

Een valkuil voor jouw nachtrust is het nuttigen van Cafeïne. Koffie drinken een paar uur voordat je gaat slapen beïnvloedt je slaapritme. Cafeïne activeert en stimuleert je hartslag en je zenuwstelsel, hierdoor krijgt jouw lichaam dus te veel adrenaline aanmaakt, waardoor het lastiger is om in slaap te vallen. Mijdt dus niet alleen koffie, maar ook energiedrankjes en bijvoorbeeld frisdrank voor een betere nachtrust. 

Vermijd stress

Drukke dagen op werk, persoonlijke omstandigheden of tentamens in zicht? Stress kan een grote oorzaak zijn van een slechte nachtrust. Doordat je gestresst bent blijft je lichaam alert, je hartslag hoog en je kunt hierdoor niet in slaap vallen. Dingen die je stress kunnen verminderen en daarnaast ook dus je slaapritme verbeteren zijn er simpel. Zo moet je ervoor zorgen dat je vrije tijd lekker gaat sporten of met vrienden afspreekt, kies s avonds voor een kleine beweging (zoals wandelen), houd een goed eetpatroon aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *