Overig

Top 3 yoga oefeningen voor beginners

yoga

Yoga is goed voor lichaam en geest, maar hoe begin je eigenlijk met yoga. Er zijn verschillende yoga oefeningen voor beginners. Yoga is zowel voor mannen als vrouwen en je hoeft er maar een kwartiertje per dag mee bezig te zijn. De oefeningen zijn gericht op het verminderen van stress en het verkrijgen van kracht en energie. Hier worden 5 oefeningen uitgelegd die je thuis zou kunnen uitvoeren.

Kat/koe 

Eerst kom je in de houding: Ga op handen en knieën en zorg ervoor dat je schouders recht boven je polsen uitkomen en je heupen boven je knieën. Adem in en til je borst op, breng je schouderbladen naar elkaar toe. Trek je navel naar binnen, maak je rug hol en kijk naar voren. Adem uit en zet voorzichtig een hoge rug op als een kat. Zorg ervoor dat je ruggengraat naar buiten gedrukt wordt. Adem in, richt je borst op en je blik omhoog, adem uit en richt je blik op je lichaam. Als laatste richt je je blik weer naar voren, dan naar boven en ten slotte op je lichaam.

Kindhouding

Dit versterkt het vermogen tot herstel van lichaam en geest en brengt je hersenen tot rust, verlicht de stress en vermoeidheid.

Ga op handen en knieën staan met je knieën op heupbreedte uit elkaar. Laat je billen zakken naar je hielen en rek je rug zo ver mogelijk uit. Rust met je voorhoofd uit op de vloer. Hou je hals lang en ontspannen. Zelfde geldt voor je kaken, schouders en nek. Laat je armen langs je lichaam rusten met je handpalmen omhoog, voor wat meer rek in je schouders of borst, kun je je handpalmen voor je zetten. Ontspan je hele lichaam en voel de ademhaling ook in je bovenrug. Sluit je ogen bij de ademhaling.

Wuivende palmboom

Dit is een energiegevende oefening die stabiliteit opbouwt in de heup en bekken en je schouders en spieren tussen de ribben op laat rekken.

Vanuit de berghouding: strek je ene arm omhoog en blijf strekken tot je voelt dat er rek aan de zijkant van je borst komt. Activeer je benen door je voeten op de mat te drukken. Als het kan breng je andere hand ook omhoog en pak je pols vast. Rek voorzichtig verder omhoog. Focus op een beweging omhoog, wissel daarna van zijde en doe de beweging opnieuw. Je blik staat omhoog.

Voor meer informatie kijk op MeinYogaRetreat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *