Het hybride tijdperk van de Formule 1

In 2014 ging het hybride tijdperk in de Formule 1 van start. Dit betekende voor veel coureurs dat ze te maken kregen met extra motorinstellingen. Hierdoor kan er meer energie naar de motoren worden geleid en gaan de wagens dus sneller. Het tijdperk zorgde er wel voor dat de machtsverhoudingen nog groter werden. Mercedes werd daardoor wel alleenheerser en sleep titel na titel binnen. Op GPToday.net lees je alles over het hybride tijdperk.

Dominantie Mercedes

De dominantie van Mercedes in de afgelopen jaren is mede te danken aan de ontwikkeling van de motor. De motor van Mercedes is ontzettend zuinig en men had dit niet verwacht. Er waren namelijk calculaties gemaakt, alleen deze vielen heel erg mee. De zuinige motor van Mercedes heeft een aantal voordelen gegeven. Zo konden zij op bepaalde momenten meer brandstof toevoegen aan de motor, ook wel ‘partymode’ genoemd. Het team hoefde daarnaast minder brandstof meenemen in de auto, waardoor de auto lichter was. Mercedes had met name in het begin van de wedstrijd de mogelijkheid om veel brandstof te besparen. De motor kon gedurende de wedstrijd op 90% functioneren en hierdoor is Mercedes superieur aan de concurrenten.

De belangrijkste reden van de dominantie van Mercedes is toch wel het vermogen van de motor. Zo kon de motor in 2014 al meer dan 900 pk genereren en toen hadden de concurrenten dat nog lang niet in het vizier. Ook had Mercedes acht motoren op de grid staan en hadden zij hiermee een voorsprong in data-analyse van de motor. Er was dus ook meer kennis aanwezig.

Coureurs en DNF

Sinds het hybride tijdperk is Fernando Alonso de coureur met de meeste DNF’s. Fernando Alonso heeft in 100 races 25 DNF’s gereden. Hij kwam vanaf 2015 uit voor McLaren en zal het nieuwe seizoen rijden bij Alpine. De Red Bull coureurs eindigen ook hoog op de DNF-lijst. Verstappen eindigt op de derde plaats en noteerden 24 DNF’s. Dit is één DNF minder dan Alonso, alleen Verstappen heeft 118 races gereden. Dit zorgt ervoor dat hij lager op de lijst komt te staan. Naast Verstappen, staan Ricciardo en Sainz ook hoog in deze notering. Ricciardo en Sainz zijn de twee coureurs die naast Verstappen hebben gereden, bij Red Bull en Toro Rosso. Red Bull heeft veel problemen gehad met de Renault motor en dat verklaart het dat beiden coureurs ook hoog in de lijst staan. Mercedes lijkt de beste wagens te hebben. Hamilton en Bottas staan namelijk beiden onderaan de lijst met de minste DNF’s. Het uitvalpercentage is respectievelijk 6,5% en 5,1%. Om uitval te voorkomen zijn de testdagen binnen de Formule 1 heel erg belangrijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *