Moet je als bedrijf een relatiegeschenk geven of niet?

Je hebt er zelf vast wel eens één gekregen: een relatiegeschenk. Nu ben je misschien voor jouw bedrijf ook aan het denken over relatiegeschenken. Maar waarom zou je eigenlijk gratis producten weggeven aan je relaties? En wat kun je dan het beste geven? Op deze vragen zullen we verder ingaan in dit artikel en geven we jou de redenen waarom jij voor relatiegeschenken moet kiezen.

Vergroot je naamsbekendheid met een relatiegeschenk

Een belangrijke reden om een product te schenken is dat het de naamsbekendheid van je bedrijf vergroot. Om je naamsbekendheid ermee te vergroten moet je natuurlijk wel de naam of het logo van het bedrijf erop bedrukken. Op die manier kan de ontvanger jouw bedrijf namelijk herinneren. Zonder logo vergeten ze misschien snel weer van wie het cadeau was.

Pennen bedrukken voor een blijvende herinnering

Een relatiegeschenk is dan ook een blijvende herinnering, en dat is erg belangrijk voor de naamsbekendheid. Een bedankje via een mailtje of brief blijft niet lang in gebruik en wordt daarom snel weer vergeten. Laat bijvoorbeeld pennen bedrukken als relatiegeschenk. Het leuke aan een pen als relatiegeschenk geven is dat één pen gemiddeld door 7 verschillende mensen gebruikt wordt. Zo bereik je dus gelijk 7 vliegen in één klap (met één pen dus)! Ook gaat een pen minimaal een jaar mee, het is dus een langdurige boodschap. Naast dit is het natuurlijk ook gewoon hartstikke leuk om iets weg te geven. Wie krijgt er nou niet een goed gevoel van cadeautjes weggeven?

Geschenk bedrukken relatief goedkope marketing

Daarnaast vind je relatie het waarschijnlijk ook hartstikke leuk om het cadeau te krijgen. Wat het nog leuker maakt voor jou is dat een relatiegeschenk relatief gezien een goedkope vorm van marketing is. Als we het hebben over pennen bedrukken: dit is al te koop voor een paar cent. Vergelijk dat maar eens met een advertentie! Wat ook nog eens veel vluchtiger is en minder impact maakt.