Werken aan je branding – tips voor een goede branding strategie

Als mensen op het punt staan een aankoop te doen wil je natuurlijk dat ze als eerste aan jouw bedrijf denken. Daarnaast wil je een sterke identiteit creëren die herkenbaar is voor veel mensen. Hiervoor zul je moeten werken aan je branding. Maar hoe zorg dat je dat je een goede merkidentiteit ontwikkelt en top of mind blijft bij je klanten? Wij geven je wat waardevolle tips!

Wat is branding? 

Branding is het proces van het onder de aandacht brengen van een naam, product, merk of dienst. Hiermee creëer je een herkenbare eigen karakter van het bedrijf of merk. Met branding vorm je de identiteit. Het is een belangrijk onderdeel binnen marketing en een onmisbaar onderdeel van je strategie. Door je merk frequent te tonen aan je publiek zullen mensen je herkennen en een associatie vormen bij de organisatie of het merk.

Onderscheiden

Met branding vorm je een eigen en unieke identiteit voor je product of dienst. Dit is belangrijk. Door je te onderscheiden van concurrenten zul je opvallen bij je potentiële klanten en hebben ze een goede en duidelijke reden te kiezen voor jouw merk. 

Wees consistent

Het is belangrijk consistent te blijven in je uitingen zowel online als offline. Hierdoor gaan mensen je herkennen. Denk aan je logo, huisstijl maar ook in je uitingen richting je doelgroep moet je eenstemmig zijn. Die moeten overeenkomen met je visie. Mensen hebben immers een verwachtingspatroon. Elke interactie met je klant is belangrijk. Deze momenten gebruiken zij namelijk om een beeld te vormen van het merk of de organisatie. Een goed merk is herkenbaar en roept meteen een associatie op bij mensen. Door inconsistente branding doe je afbreuk aan de identiteit die je hebt opgebouwd. 

Gebruik je naam en logo

Daarnaast moet je natuurlijk je naam, merk of logo tonen aan je doelgroep. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan. Denk aan online communicatiemiddelen als advertenties, social media, een website en noem maar op. Ook offline middelen blijven effectief. Zoals bijvoorbeeld merchandising; het uitgeven van een product bedrukt of geborduurd met het logo. Promotieartikelen zijn een goedkoop middel om je merk onder de aandacht te brengen. Zit je in de vakantie branche? Dan kun je zwembroeken bedrukken met een logo en deze uit te delen aan nieuwe of bestaande klanten. Zit je in de sport business? Dan kun je petten borduren met een logo. De mogelijkheden zijn eindeloos!