De consumptiemaatschappij en gedrag op aankopen

Onze (vooral westerse) wereld is een wereld van verspilling. Mensen volgen een bepaalde levensstijl, een bepaald levens ideaal, waarbij het centraal staat dat we zo veel mogelijk consumeren. Geld verdienen en daar dan leuke dingen van doen, dat is het enige doel lijkt het soms wel. Maar als die “leuke dingen” zorgen voor veel vervuiling. Denk aan alle vliegreisjes, die voor enorme uitstoot zorgen, maar ook het eindeloze kopen van nieuwe spullen, wat zorgt voor een enorme verspilling van materiaal en transport.

Overbodige luxe

Mensen hechten vaak veel waarde aan luxe. Een week in een all-inclusive resort met intex jacuzzi en een bubbelbad is iets waar mensen veel geld voor over hebben. Dan vliegen ze eerst naar een eiland ergens in Griekenland, om daar dan vervolgens in de zon te gaan liggen en gebruik te maken van allerlei luxueuze dingen zoals dat bubbelbad dus, wat allemaal bakken met energie kost, die ook weer op een niet milieuvriendelijke manier opgewekt zal worden. Natuurlijk gaat het ook nog gepaard met veel voedsel eten, wat dus ervoor zorgt dat er meer droogte komt. Laten we allemaal gewoon net wat minder luxe eisen, misschien zelfs wel helemaal geen overbodige luxes. 

Milieu en klimaat

Al die verspilling heeft effect op ons milieu en op ons klimaat. In de eerste plaats op het klimaat, omdat dit soort dingen ervoor zorgen dat we veel meer broeikasgassen uitstoten. Denk aan vlieg en autoreizen, maar ook aan alle spullen die je koopt, die toch echt vervoerd zullen moeten worden door het verbranden van fossiele brandstoffen. Verder leidt al die verspilling ertoe dat er heel veel materialen nodig zijn. Steeds weer wordt er natuur gesloopt voor de productie van materiaal. Niet veel in Nederland, maar meer in landen buiten Europa, zodat wij er geen last van hebben. Toch draag je daaraan bij met ieder nieuw product dat je koopt.

Radicale verandering

Het is misschien onmogelijk, maar het zou goed zijn om met zijn allen radicaal te veranderen en te stoppen met steeds weer nieuwe producten kopen. Op die manier zouden bedrijven ook gedwongen zijn om hun producten lang mee te laten gaan. De enige manier om onze consumptie maatschappij de nek om te draaien is door allemaal daaraan mee te werken. Door de gewenning is dit iets heel erg moeilijks, maar niet onmogelijks, niets is onmogelijk, slechts onwaarschijnlijk. Maar goed, dit is waarschijnlijk eeuwig en eeuwig utopie.