3 tips om je thuiskantoor beter te organiseren

Een ongeorganiseerd thuiskantoor komt vaker voor dan je denkt. Dit terwijl we door de jaren heen steeds meer thuis zijn gaan werken. Zonde dat het hier dan regelmatig zo rommelig is en gewoon niet meer prettig is om in te verblijven. Dat doet afbreuk aan je productiviteit en de effectiviteit van de ruimte. Heb je juist enorm mazzel dat je een eigen kantoor in huis kon realiseren? Probeer deze dan ook zo goed mogelijk te organiseren. Dan heb je hier ook enorm veel voordeel van. Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel geven we drie tips om jouw thuiskantoor voortaan tot in de perfectie te organiseren.

1.      De juiste apparatuur

Nog regelmatig ontbreekt het aan de juiste apparatuur om het werk te kunnen doen. Het zou echter zonde zijn als je in het werk belemmerd wordt doordat je simpelweg niet over de juiste middelen beschikt. Investeer daarom in elk geval in de apparaten die het meest gebruikt worden. Sowieso een computer of laptop, maar ook bijvoorbeeld een printer en faxapparaat in één. Altijd handig om in huis te hebben. Vergeet ook niet om direct een voorraad printpapier en brother toner aan te leggen. Zo grijp je nooit mis en verhoog je je productiviteit.

2.      Ruim op

Bestaat jouw kantoor ook uit een bureau vol rommel? Rondslingerende brieven, ongeopende rekeningen en administratie gewoon open en bloot op het bureau? Dan wordt het tijd om hier verandering in te brengen. Het is niet alleen heel onprettig om aan een rommelig bureau te werken, maar het zorgt er ook nog eens voor dat spullen kwijtraken.

Grijp daarom een vrije dag aan om echt eens goed op te ruimen. Haal hier de juiste benodigdheden voor in huis. Een ordner a4, een archiefkast een brievenbakje en ga zo maar door. Op die manier kan alles wat normaal gesproken op het bureau ligt of in een laatje wordt gestopt gewoon netjes opgeborgen worden. Dat ziet er niet alleen beter uit, maar zo kan je ook alles weer veel gemakkelijker terugvinden.

3.      Pak de lades aan

In bijna elk thuiskantoor is er wel zo’n lade te vinden. Eentje waar alles in wordt gestopt. Prullaria. Dingen waar geen andere plek voor is. Uiteindelijk puilt het laatje volledig uit, mis jij de nodige opbergruimte en heb je eigenlijk geen idee wat er allemaal in zit. Dan wordt het echt tijd om de laatjes beter te organiseren.

Wees tijdens het opruimen altijd kritisch met wat nodig is. Je hoeft echt niet alles te bewaren. Twijfel je? Gooi het dan gewoon weg. De belangrijkste berichten kunnen indien nodig gewoon weer opnieuw worden opgevraagd of zijn ook digitaal te bekijken. Alleen de dingen die echt op papier bewaard moeten worden, bewaar je en berg je op in een archiefkast. Als je de laatjes op de juiste manier ordent, geeft dit extra rust én meer opbergruimte.